Osobliwy kopiec
W bogatych zbiorach Muzeum Historycznego
Miasta Krakowa znajdują się niezmiernie
interesujące fotografie z lat trzydziestych
XX w., wykonane przez Agencję Fotograficzną
''Światowid'', a przedstawiające prace badawcze
kopca Krakusa na Krzemionkach.
Kopiec Krakusa obok kopca Wandy należy do
dwóch prehistorycznych monumentalnych kopców
zachowanych w Krakowie.
Jest największym i najokazalszym tego typu
obiektem na ziemiach polskich.
Według podania kopiec został usypany na
cześć władcy, założyciela Krakowa, noszącego
imię Krakusa (Kraka).
Warto przypomnieć, iż legendę o Krakusie
jako pierwszy zapisał w swej Kronice na
początku XIII wieku dziejopisarz Mistrz
Wincenty, zwany Kadłubkiem, póżniejszy biskup
krakowski (1207 - 1218).
Na przestrzeni wieków podanie było stale
uzupełniane i modyfikowane m. in. przez
Jana Dąbrówkę, Jana Długosza, Bernarda Wapowskiego,
Bartosza Paprockiego, Joachima Bielskiego.
Kopiec Krakusa usytuowany jest po prawej
stronie Wisły, na kulminacji południowego
grzbietu jurajskiego pasma Krzemionek Podgórskich.
Masyw ten składa się z dwóch wzniesień,
wyższego, z kopcem Krakusa i nieco niższego,
zwanego w przekazach Górą św. Benedykta,
od XIV w. Górą Lasoty.
Kopiec ma kształt ściętego stożka, o wysokości
nieco ponad 16 m, średnicy podstawy około
60 m.
Jego wierzchołek jest położony na wysokości
271 m n.p.m. Kopiec jest efektem ogromnego
wysiłku ludzi, który podjęto dla niepoznanej
dotychczas bardzo ważnej przyczyny.
W latach 1933 - 1937 pod patronatem Polskiej
Akademii Umiejętności trwały badania archeologiczne
kopca z intencją odnalezienia grobu legendarnego
księcia Krakusa.
Wspomniane wykopaliska obok Biskupina należały
do najbardziej spektakularnych w Polsce
międzywojennej.
Badania wspierał finansowo Marian Dąbrowski,
założyciel i wydawca Ilustrowanego Kuryera
Codziennego, szef wielkiego koncernu prasowego
IKC.
Pracami technicznymi kierował inż. Adam
Semkowicz, następnie inż. F. Jakubik.
Kierownikiem prac badawczych był archeolog
docent Józef Żurowski, a następnie docent
Roman Jakimowicz.
Przyjęto metodę badania kopca, która polegała
na całkowitym zdjęciu szczytu kopca (czapki)
do pewnej głębokości i następnie zgłębieniu
zwężającego się leja aż do podstawy nasypu.
Przy średniej wysokości kopca 16 m, ścięcie
szczytu w całości do głębokości 5,3 m, pozwalało
na dotarcie do centrum podstawy kopca lejem
o średnicy około 4 m.
Podczas badań stwierdzono, iż w pierwszej
fazie budowy został usypany niski kopiec
z piasku.
Wyżej odkryto warstwy iłu i piasku.
W środku kopca stał dębowy słup.
Od słupa rozchodziły się promieniście płotki
z plecionki wiklinowej, stabilizującej nasypy
kopca.
Zewnętrzną część kopca tworzył około metrowej
grubości płaszcz z gruzu kredowego i wapiennego,
iłu oraz piasku.
Otulina ta zapobiegała przenikaniu wód opadowych
do wnętrza obiektu.
Rzetelność, dokładność oraz umiejętność
budowlana, połączona z pomysłowością wykonania
konstrukcji wystawia doskonałe świadectwo
zdolnościom inżynierskim prehistorycznym
twórcom kopców Krakusa i Wandy.
Konstrukcja i struktura nasypów kopca Krakusa
wykazują pewne podobieństwa z wczesnośredniowiecznymi
kurhanami w południowej Szwecji oraz w Czernichowie
na Rusi.
Podczas prac archeologicznych w dolnych
partiach kopca znaleziono śmigiełkowate
okucie pasa, wykonane z brązu, datowane
na VIII w. n.e., pochodzenia awarskiego.
Zabytek ten, podobnie jak i inne przedmioty
dostał się w obręb kopca zapewne z ziemią
ze zniszczonych okolicznych stanowisk archeologicznych.
W górnej części kopca zostały odnalezione
resztki splecionych korzeni potężnego dębu.
Wykopalisko wzbudziło zainteresowanie znanego
krakowskiego botanika profesora Władysława
Szafera, który oszacował wymiary dębu na
około 33 m wysokości, 12,5 m obwodu.
Odkrycie na kopcu Krakusa resztek wielkiego
dębu, ongiś świętego drzewa, może sugerować
kultowy charakter tego monumentalnego obiektu.
W chwili ścięcia dąb liczył około 300 lat.
Jedna z hipotez zakłada, że to kultowe święte
drzewo ścięto w X wieku, kiedy ziemię krakowską
objął proces chrystianizacji.
Rozpoznany wiek dębu przed ścięciem, prowadzi
nas do VII wieku n.e. jako czasu, w którym
dąb został zasadzony.
W trakcie badań archeologicznych nie natrafiono
na ślady grobu.
Nie brano jednak wówczas pod uwagę możliwości
istnienia pochówku popielnicowego nakurhanowego,
powszechnego w praktyce pogrzebowej Słowian
pomiędzy VII w. a momentem przyjmowania
chrześcijaństwa.
W oparciu o wczesnośredniowieczne żródła
pisane historycy polscy akceptują istnienie
w VII - IX w. nad górną Wisłą ośrodka władzy
przywódców wielkoplemiennych.
Współcześnie przeważa przekonanie, iż oba
kopce przedhistoryczne Krakusa i Wandy powstały
w okresie osadnictwa słowiańskiego pomiędzy
II połową VII w. a I połową X w.
Znawca słowiańszczyzny profesor Henryk Łowmiański
uważa, że forma grobowca przemawia za chorwacko
- nadwiślańskim pochodzeniem osobistości
w ten sposób uczczonej.
Zaś określenie wieku usypania kopca, w oparciu
o ustalenia odnoszące się do daty zasadzenia
i ścięcia dębu, nie są w pełni wiarygodne.
Prawdopodobne wydaje się przypuszczenie,
że kopiec Krakusa jest zabytkiem związanym
ze śmiercią jednego z władców państwa Wiślan.
Profesor Kazimierz Radwański skłania się
do określenia czasu powstania kopca Krakusa
i Wandy na około połowę IX do I połowy X
w.
Wśród hipotez i prób wyjaśnienia pochodzenia
kopca jest jeszcze jedna, a mianowicie,
że kopiec Krakusa stworzyli Celtowie na
przełomie kończącej się starej i rozpoczynającej
się nowej ery.
Ślady kultury celtyckiej w Krakowie i okolicy
są dość liczne, zaś charakterystycznym elementem
kultury Celtów są kopce o znaczeniu kultowym.
W XVI w. wzniesienie Krzemionek z kopcem
Krakusa wzmiankowane jest jako Rękawka.
Obecnie nazwa jest używana jako określenie
tradycyjnego odpustu, odbywającego się w
pobliżu kopca we wtorek po święcie Wielkiej
Nocy.
Dawny ten zwyczaj nosił wyrażne znamiona
pogańskich styp pogrzebowych, urządzanych
podczas wiosennych zaduszek, których celem
było dokarmianie budzących się na wiosnę
dusz zmarłych.
Nazwa Rękawka pochodzi od podania, które
zapisał w połowie XVII w. Piotr H. Pruszcz:
''(...) jest tu nie daleko grób Krakusa
Xsiążęcia, co Kraków założył, nazwany Rękawką,
dla tego iż z nabożeństwa Pogańskiego rękawami
nanieśli ziemię na ciało jego, y tak wysoko
usypali, jako teraz widzieć''.
Termin Rękawka dotarł do nas zapewne z terenów
południowosłowiańskich, może z języka czeskiego.
Warto zwrócić uwagę, iż w języku serbochorwackim
ráka oznacza grób, w języku słoweńskim rákev
oznacza trumnę.
Aleksander Brückner w swoim Słowniku etymologicznym
wyjaśnia słowo Rękawka jako ''ręką usypana
mogiła''.
W omawianym kontekście istotny jest przekaz
Mistrza Wincentego Kadłubka, iż Krak - Grakchus
wraca na stare ziemie z dalekiej Karyntii.
W VIII - X w. w Karyntii miały miejsce wydarzenia
zmuszające słowiańskich wodzów plemiennych,
tracących swe znaczenie, do dalekich migracji.
Na miedziorycie Adolfa Lauttensacha z 1587
r. na szczycie kopca Krakusa widnieje duży
krzyż.
Na póżniejszym sztychu Mathausa Meriana
z 1619 roku, przedstawiającym panoramę Krakowa
na wierzchołku kopca widać nakrytą stromym
dachem okrągłą budowlę, przypominającą kapliczkę.
Na póżniejszych sztychach kapliczka ma kształt
kwadratowy.
Blisko kopca znajduje się niewielki przedromański
kościół św. Benedykta, którego początki
sięgają przełomu X i XI w.
Ta jedna z najstarszych świątyń w Krakowie
powstała zapewne w pobliżu lub w miejscu
oddawania kultu pogańskiemu bóstwu.
W rejonie kopca Krakusa niegdyś znajdowało
się kilkadziesiąt mniejszych kopców, które
uległy zniszczeniu w XVIII i XIX w.
Wzgórze Krzemionek było świadkiem wielu
historycznych wydarzeń.
Tutaj znajdowało się miejsce straceń, zwane
Na Zbóju, gdzie wykonano m. in. egzekucję
na Aleksandrze Kostce Napierskim.
Stąd wojska szwedzkie atakowały Kraków w
1655 r., tu w 1809 roku stało obozem warownym
wojsko Księstwa Warszawskiego pod wodzą
księcia Józefa Poniatowskiego.
Jesienią 1831 r. tutaj byli internowani
powstańcy listopadowi, którzy udawali się
do Galicji.
Stąd też 1846 r. wyruszyły wojska austriackie,
aby zająć Kraków.
Wkrótce kopiec Krakusa, jako doskonały punkt
obserwacyjny doliny Wisły oraz południowych
i wschodnich przedmieść Krakowa, znalazł
się w środku zewnętrznego Fortu nr 33 Krakus,
otoczonego wałem ziemnym, murem i fosą.
Fort został zlikwidowany w 1954 roku.
Z kopcem Krakusa związana jest postać słynnego
krakowskiego czarnoksiężnika i alchemika
Twardowskiego, uwiecznionego w licznych
podaniach i barwnych legendach oraz w znanej
balladzie Adama Mickiewicza.
Tutaj na Krzemionkach w jednej z grot miała
się znajdować pracownia Twardowskiego.
Ciekawostką związaną z najstarszymi krakowskimi
kopcami Krakusa i Wandy jest fakt, iż stojąc
na kopcu Krakusa o wschodzie słońca 20 lub
21 czerwca i patrząc w kierunku kopca Wandy
w prostej linii zobaczymy wschód słońca.
Usytuowanie kopców Krakusa i Wandy wyznacza
najkrótszą noc w roku.
Było to w czasach prehistorycznych sygnałem
do rozpoczęcia palenia sobótek na cześć
boga Kupały.
Będąc wieczorem na kopcu Wandy, widzimy
zachód słońca pokrywający się w linii prostej
idealnie z kopcem Krakusa.
Kopce Krakusa i Wandy są największymi osobliwościami
Krakowa, ciągle funkcjonują w zbiorowej
świadomości krakowian, stały się inspiracją
do wielkich zbiorowych wysiłków narodu -
wzniesienia kopców naczelnika Tadeusza Kościuszki
oraz marszałka Józefa Piłsudskiego.
Krakowskie kopce prehistoryczne pozostają
dalej wielką zagadką archeologiczną, a ich
pierwotna funkcja i czas powstania budzą
nadal wiele kontrowersji.
Podkreśleniem szczególnego charakteru zabytków
Krakowa, jakimi są kopce i zwróceniem uwagi
całego społeczeństwa polskiego na wyjątkowość
tych pomników było zorganizowanie przez
kabaret Piwnicę pod Baranami - Święta Kopców
Krakowskich.
Odbyło się ono w czerwcu 1992 roku.
Opisy do załączników:
1 - Prace archeologiczne
na kopcu Krakusa - widok po zdjęciu czapki
kopca i wykonaniu leja, 1935 r.
2 - Widok na częściowo
rozebrany kopiec Krakusa, 1936 r.
Tekst:
Piotr Hapanowicz
Źródło: ''Dziennik Polski'' z dnia 11 czerwca
2006 r.