Autentyczne mury zamiast atrapy
Zgodnie
z planem przebiegają prace związane z przebudową
ronda Mogilskiego.
Pierwsze samochody mają przejechać przez
nie w połowie czerwca.
Na placu budowy odsłonięto już w całości
fragmenty Fortu Mogilskiego, znajdujące
się na wysokości wylotu al. Belimy - Prażmowskiego.
- Pierwotnie planowano, że - w związku z
przebudową ronda - ziemia w tym miejscu
zostanie wybrana do dolnego poziomu, a fragmenty
Fortu Mogilskiego odtworzy się w formie
atrapy.
Okazało się jednak, że nie trzeba tego robić,
ponieważ pozostałości budowli są w dobrym
stanie.
Należy je jedynie poddać konserwacji.
W zaistaniałej sytuacji częściowej zmianie
musi ulec również projekt przebudowy ronda.
Istnieje też możliwość rekonstrukcji całego
fragmentu Fortu, tak aby można było zagospodarować
pomieszczenia w nim.
Na razie takie rozwiązanie nie jest jednak
brane pod uwagę - mówi Jan Janczykowski,
małopolski wojewódzki konserwator zabytków.
Przypomnijmy, że ze względu na prace budowlane
od połowy pażdziernika ubiegłego roku rondo
Mogilskie jest całkowicie wyłączone z ruchu.
Niedługo przez rondo mają jednak przejechać
pierwsze samochody.
W kontrakcie zapisano 3 kamienie milowe
inwestycji.
Pierwszym z nich ma być uruchomienie 16
czerwca br. komunikacji drogowej na odcinku
od ul. Mogilskiej do ul. Lubomirskiego.
Będzie też możliwy wjazd i wyjazd z al.
Belimy - Prażmowskiego.
Następnym ważnym etapem będzie rozszerzenie
ruchu samochodowego (16 lipca br.) o odcinek
od ul. Lubomirskiego do al. Powstania Warszawskiego.
Ruch tramwajowy w dwóch kierunkach na odcinku
Lubicz - Mogilska ma się rozpocząć 16 września.
To pozwoli na zamknięcie torowiska objazdowego,
przebiegającego od al. Powstania Warszawskiego
do ul. Mogilskiej i na odkrycie pozostałości
Fortu znajdujących się w sąsiedztwie hotelu
''Chopin''.
Wtedy też będzie można rozpocząć prace związane
z przebudową torowiska na odcinku od al.
Powstania Warszawskiego do ronda Grzegórzeckiego.
- Nie ma zgrożenia, aby nie został dotrzymany
zapisany w kontrakcie termin, dotyczący
zakończenia pierwszego kamienia milowego
inwestycji - informuje Bartłomiej Cieciak,
dyrektor zarządzający Agencją Rozwoju Miasta,
która w imieniu miasta odpowiada za przebudowę
ronda Mogilskiego.
INFO: Przebudowa ronda
Mogilskiego jest częścią inwestycji ''Krakowski
szybki tramwaj od ronda Grzegórzeckiego
do pętli Kamienna''.
Zgodnie z jej założeniem w roku 2008 krakowianie
mają podróżować nową trasą szybkiego tramwaju
wiodącą od przebudowanego ronda Grzegórzeckiego
przez zmodernizowaną al. Powstania Warszawskiego,
rondo Mogilskie, tunel pod stacją PKP, a
póżniej nowym torowiskiem do pętli przy
ul. Kamiennej oraz osiedla Krowodrza Górka.
W przypadku samego ronda Mogilskiego projekt
zakłada powstanie dwupoziomowej komunikacji.
Ruch tramwajowy będzie prowadzony na poziomie
- 4,5 m.
Na środku ronda zlokalizowane zostaną przystanki.
Tramwaje będą tam dojeżdżać tunelem od strony
ul. Lubomirskiego oraz zjeżdżać w dół rampami
od strony ulic: Lubicz, Powstania Warszawskiego
i Mogilskiej.
Natomiast ruch samochodowy będzie się odbywał
na poziomie około + 1 m.
Dzięki nowym rozwiązaniom przejazd w każdym
z kierunków będzie bezkolizyjny.
Dla pieszych udostępnionych zostanie 5 przejść
podziemnych, do których będzie można się
dostać windami, schodami ruchomymi oraz
schodami tradycyjnymi.
Na rondzie znajdzie się również miejsce
dla ścieżek rowerowych.
Koszt inwestycji ''Krakowski szybki tramwaj
od ronda Grzegórzeckiego do pętli Kamienna'',
współfinansowanej przez europejski Bank
Odbudowy i Rozwoju, oszacowano na około
258 mln zł brutto.
Głównym wykonawcą prac jest konsorcjum Budimex
- Dromex - Pebeka Lubin SA.
Zakończenie całej inwestycji zaplanowano
na 16 czerwca 2008 r.
Tekst:
(TYM)
Foto: Piotr Kędzierski
Źródło: (fragment) ''Dziennik Polski'' z
dnia 30 kwietnia 2007 r.