Szafowanie dziedzictwem narodowym
Mimo negatywnej opinii Rady Dzielnicy
XIII Prezydent Miasta w dniu 05.05.2005
r. podpisał decyzję o przebudowie Fortu
św. Benedykta i zlokalizowaniu na przyległym
do Fortu błoniu dwukondygnacyjnych garaży
podziemnych wykonywanych metodą górniczą.
Zarówno aspekty natury prawnej, że Fort
został przekazany Stowarzyszeniu ''Instytut
Sztuki'' z naruszeniem prawa, jak i argumenty
wybitnych autorytetów naukowych - konserwatorów
zabytków, znawców fortyfikacji, historyków
i interwencji poselskiej, nie przekonały
Pana Prezydenta, aby zapobiec dewastacji
i degradacji tego miejsca.
Plany Stowarzyszenia ''Instytutu Sztuki''
ingerują nie tylko w charakter samego Fortu,
ale również otaczających błoń, kościółka
św. Benedykta i samego Wzgórza Lasoty.
Mieszkańcom Krakowa grozi utrata Fortu wraz
z błońmi na rzecz niewielkiej grupy interesu,
lecz ze znaczącym poparciem między innymi
Pana Ministra Kultury - Waldemara Dąbrowskiego
i Pani Agnieszki Odorowicz, która zanim
objęła stanowisko w - ce ministra w Ministerstwie
Kultury, pełniła funkcję w - ce prezesa
Stowarzyszenia ''Instytut Sztuki''.
W tym miejscu należy zacytować pismo Pana
Prezydenta z 20.02.2003 r. jako odpowiedż
na liczne pisma mieszkańców Wzgórza Lasoty
w sprawie Fortu.
(...) ''Instytut Sztuki prace projektowe
i badawcze, mające zaowocować kompletnym
planem prac budowalnych, rozpoczął w dwa
miesiące po objęciu w użytkowanie obiektu.
Obecnie zakończony został zarówno w sferze
projektowej jak i uzgodnieniowej etap dokumentacyjny
potrzebny do wystąpienia o wydanie decyzji
o warunkach zabudowy''. (''Instytut Sztuki''
przejął Fort w maju 2000 r. - przyp. autora).
(...) ''Jednocześnie biorąc pod uwagę troskę
o ochronę obiektu zabytkowego, która inspirowała
Państwa wystąpienie dziękuję za obecne oraz
ewentualne dalsze zainteresowanie sprawą
zagospodarowania terenu Wzgórza Lasoty''.
Fort św. Benedykt zarząd miasta przekazał
stowarzyszeniu w trybie bez przetargowym
i bezpłatnie.
Tytuł inwestycji ''Centrum Kultury'', który
jest tak samo mylący jak sama nazwa stowarzyszenia.
''Instytut Sztuki'' nie jest żadną placówką
naukowo - badawczą, ani społeczną.
W praktyce Fort zamieni się w siedzibę stowarzyszenia
i różnych organizacji i instytucji, którym
stowarzyszenie podnajmować będzie pomieszczenia.
Zaś w nadbudowie Fortu projektuje się dwupoziomową
salę wielofunkcyjną na 700 miejsc w celach
komercyjnych.
Stowarzyszenie miało dokończyć remont Fortu,
który dużym nakładem środków finansowych
prowadziła gmina (2,6 miliarda starych złotych).
Zgodnie z zapisem w umowie notarialnej stowarzyszenie
miało użytkować Fort na cele statutowe.
Po prawie 5 latach przejęcia przez stowarzyszenie
Fortu, w koncepcji załączonej do wniosku
o wydanie warunków zabudowy, oprócz nadbudowy
Fortu pojawił się pomysł podziemnych garaży
na błoniu wraz z wolno stojącym obiektem
komunikacyjnym połączonym z Fortem.
Obiekt ten o wymiarach 28 m i wysokości
24 m zlokalizowany został w obrębie wału
ziemnego, przed samym Fortem i będzie całkowicie
zakłócać jeden z najważniejszych widoków
powiązanych z Kopcem Krakusa, od strony
ulicy Stawarza prowadzącej na teren błoń.
Pomysł ten wstrzymuje dokończenie remontu
ciągu pieszego wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich,
gdzie planowany jest wjazd do garaży.
Budowa garaży metodą górniczą bezpośrednio
zagraża zabytkowym obiektom i również zabudowie
mieszkalnej Wzgórza Lasoty.
Na skutek eksploatacji kamieniołomu przy
ulicy Za Torem i budowy drogi Powstańców
Śląskich zostało trwale naruszone podłoże
geologiczne i wystąpiły w budynkach znaczne
szkody górnicze (wypłacono wielomilionowe
odszkodowania).
Garaże z uwagi na ich lokalizację spowodowałyby
dewastację i utratę jeszcze nieprzebadanego
archeologicznie wczesnośredniowiecznego
osadnictwa, które ma wyjątkowe historyczne
znaczenie nie tylko dla Krakowa, ale i Polski.
Zapewnienia stowarzyszenia w piśmie skierowanym
do Dzielnicy, że ''teren wokół Fortu zostanie
jak dotychczas otwarty i dostępny dla mieszkańców''
już obecnie nie są prawdziwe.
Przy organizowaniu imprez np. Dni Podgórza
itp. stowarzyszenie musi wyrazić zgodę,
żądając wygórowanych opłat.
Również zapewnienia, że stowarzyszenie ''nie
zamierza wprowadzać dodatkowych, uciążliwych
elementów infrastruktury technologicznej
na wyżej wymienionym terenie'' są nieprawdziwe.
Czy odprowadzanie spalin z około 300 samochodów
osobowych i autobusów na powierzchnię błoń,
które służą jako zieleń rekreacyjna dla
mieszkańców, nie stanowi znaczącej uciążliwości
i szkodliwości?
Trzeba przypomnieć, że część terenu, na
którym zlokalizowano garaże zabrano Szkole
Podstawowej Nr 29 na rzecz stowarzyszenia.
Stowarzyszenie ''Instytut Sztuki'' jest
specyficznym inwestorem.
Była w - ce prezes stowarzyszenia A. Odorowicz
we wniosku złożonym 20.10.1998 r. o nieodpłatne
przekazanie Fortu św. Benedykta pisze, że
stowarzyszenie ''posiada stałych, poważnych
mecenasów i partnerów finansowych.
Gwarantują oni pokrycie wszelkich kosztów
związanych z całkowitym remontem i zaadaptowaniem
Fortu''...
Na zakończenie wniosku czytamy ''bardzo
prosimy o nadanie naszej prośbie trybu możliwie
najbardziej pilnego ze względu na konieczność
rozpoczęcia prac, oraz terminu wykorzystania
środków finansowych przeznaczonych na ten
cel przez naszego partnera Petrochemię Płock
- Rafinerię Trzebinia''.
Stowarzyszenie zmieniło plany sposobu finansowania
swoich zamierzeń inwestycyjnych.
Obecnie inwestycja ta ma być zrealizowana
ze środków Ministerstwa Kultury, czyli pieniędzy
podatników.
Stowarzyszenie otrzymało w kwietniu 2004
r. promesę Ministra Kultury do współfinansowania
inwestycji z funduszy strukturalnych Unii
Europejskiej.
Podkreślić należy, że wówczas stowarzyszenie
nie posiadało decyzji o warunkach zabudowy.
Nie jest także zadaniem rządowym służącym
realizacji inwestycji celu publicznego.
Koszt przebudowy Fortu i podziemnych garaży
ma wynieść około 25 - 40 milionów zł.
Lwią część tych środków pochłonie budowa
podziemnych garaży.
Czy ktoś rozważył sens ekonomiczny takiego
zamierzenia?
Podległości służbowe urzędników i samorządowców
różnych szczebli, którzy mają związek ze
sprawą Fortu św. Benedykta, a także układy
grupowo - polityczne paraliżują normalny
tryb ich działania.
Np. Rada Dzielnicy XIII od ponad roku, mimo
monitów, bezskutecznie oczekuje na protokół
pokontrolny Komisji Rewizyjnej Rady Miasta
w sprawie Fortu.
Niektórzy ludzie są bystrzy i bardzo zapobiegliwi,
gdy chodzi o ich interesy i kariery.
Dobrze byłoby, gdyby byli takimi w interesach
społeczności.
Adaptacja Fortu bez naruszenia jego bryły
i dewastującej ingerencji w otoczenie, jest
całkowicie możliwa przy innej funkcji i
programie użytkowania.
Fort św. Benedykta powinien być udostępniony
dla ogółu mieszkańców.
Przede wszystkim należy stwierdzić brak
zasadności oddania w użytkowanie terenów
zieleni publicznej stowarzyszeniu szczególnie,
jeżeli po przekazaniu w użytkowanie mają
nadal pozostawać jako ogólnie dostępne dla
mieszkańców.
Zarządzenie tymi terenami i troska o nie
powinny spoczywać zgodnie z kompetencjami
samorządu na gminie.
W naszym wspólnym interesie leży zjednoczenie
się w konsekwentnym dalszym działaniu, którego
jedynym i wyłącznym celem jest uratowanie
Fortu św. Benedykta, Błoń i Wzgórza Lasoty
przed bezmyślną degradacją i zniszczeniem,
aby zachować to unikatowe pod względem archeologicznym,
krajobrazowym, cywilizacyjnym i kulturowym
miejsce na stałe w historii Krakowa i Polski.
Dlatego apelujemy do wszystkich mieszkańców
Podgórza i Krakowa: Ratujmy Fort św. Benedykta
i Wzgórze Lasoty!!!
Rada Dzielnicy XIII zwraca się do mieszkańców
o składanie podpisów pod protestem przeciwko
planowanej przebudowie Fortu św. Benedykta
i budowie dwukondygnacyjnych garaży podziemnych
na błoniach.
Podpisy można składać w siedzibie Rady Dzielnicy
XIII - Kraków, Rynek Podgórski 1.
Tel. 423 - 55 - 29.
Biuro Rady czynne w dni robocze.
Koncepcja przebudowy Fortu św. Benedykta
i budowy dwukondygnacyjnych garaży podziemnych
(koncepcja dołączona do wniosku o opinię
Rady Dzielnicy 19 kwietnia 2005).
Opracowali: Piotr Burak - Gajewski, arch.
W. Głos, arch. R. Szpila, arch. M. Brataniec,
stud. J. Muszyńska, stud. D. Mierzwa.
Opisy do załączników:
1 - Przekrój Fortu wraz
z nadbudową
2 - Usytuowanie garaży
podziemnych z częścią magazynową z obiektem
komunikacyjnym - poziom górny
3 - Garaże, foyer, szatnia,
pomieszczenia techniczne - poziom dolny
Tekst:
Barbara Orłowska
Ilustracje pochodzą ze strony internetowej
www.free.ngo.pl/okrk, przedruk za zgodą
Obywatelskiego Komitetu Ratowania Krakowa
Źródło: Biuletyn Informacyjny Dzielnicy
XIII ''Głos Podgórza'', czerwiec 2005