Przewiercą kopiec Kościuszki
Specjaliści sprawdzą wzgórze św. Bronisławy pod kątem budowy w nim tunelu drogowego.
We wzgórzu św. Bronisławy mają być wykonane m. in. cztery odwierty do głębokości 100 metrów i sześć do 30 metrów.
W tym tygodniu ma zostać podpisana umowa na sfinansowanie wykonania w tym rejonie badań geologicznych.
Mają one dać odpowiedź, jakie jest potrzebne wzmocnienie kopca Kościuszki.
Posłużą także przy budowie tunelu pod wzgórzem, który ma być główną częścią planowanej Trasy Zwierzynieckiej.
- Do podpisania umowy dojdzie prawdopodobnie w najbliższy czwartek.
Badania zostaną w całości sfinansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - informuje Jerzy Marcinko, dyrektor Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Krakowa.
Dodaje, że zabiegano o przeprowadzenie badań z powodu problemów z kopcem Kościuszki, który po wzmożonych opadach deszczu czy topnieniu śniegu nasiąka wodą i to jest dla niego niebezpieczne.
Na badania okolic wzgórza św. Bronisławy z kopcem Kościuszki ma zostać przekazana kwota 1 mln 350 tys. zł.
Dodatkowo 400 tys. zł ma być przeznaczone na osuwisko przy ul. Sawickiego.
- Po podpisaniu umowy na sfinansowanie badań rozpoczniemy procedury przetargowe.
Plan jest taki, aby badania zostały wykonane do końca tego roku, a dokumentacja była sporządzona do marca przyszłego roku.
Byłoby więc wiadomo, jakie ewentualnie prace wzmacniające trzeba wykonać dla ratowania kopca.
Wtedy o ich sfinansowanie można byłoby wystąpić do Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa - mówi dyrektor Marcinko.
Badania mają się także przydać do budowy tunelu pod wzgórzem św. Bronisławy i doliną Rudawy.
Ma on powstać w ramach Trasy Zwierzynieckiej, która będzie jednym z elementów III obwodnicy Krakowa.
Jej przebieg zaplanowano od ul. Armii Krajowej do ul. Księcia Józefa.
W sumie droga, składająca sie z dwóch jezdni po trzy pasy ruchu ma mieć długość 3,8 km.
Są różne opcje poprowadzenia tunelu, który może mieć długość 1,2 km albo 1,8 km.
Badania geologiczne mogą wiele pomóc.
Trzeba pamiętać, że jest to teren osuwiskowy.
Mależy więc zbadać jak najlepiej poprowadzić tunel, aby był trwały i nie ulegał zniszczeniu poprzez osuwiska i przemieszczanie się ziemi po opadach.
Trasa Zwierzyniecka jest obecnie zapisywana w miejskich planach wspólnie z Trasą Pychowicką.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej koszt obydwu inwestycji oszacowano na ponad 1,9 mld zł.
Przygotowanie inwestycji rozpisano do 2020 roku, a ich realizację na lata 2021 - 2028.
Trzecim elementem brakującej części III obwodnicy jest Trasa Łagiewnicka.
W jej przypadku podaje się kwotę ponad 963 mln zł, a realizację wyznaczono latach 2017 - 2020.
Miasto szuka możliwości wcześniejszej realizacji inwestycji.
Prowadzone są więc rozmowy w celu znalezienia inwestora, który podjąłby się budowy tras w ramach partnerstwa publiczno - prywatnego.
Rozważane jest też stworzenie spółki celowej.
Pod koniec ubiegłego roku w tej sprawie wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel rozmawiał z przedstawicielami chińskiej firmy Shanghai Urban Construction.
Opisy do załączników:
1 - Badania geologiczne mają pokazać, jakie jest potrzebne wzmocnienie kopca Kościuszki
Tekst:
Piotr Tymczak
Zdjęcie: Anna Kaczmarz
Źródło: ''Dziennik Polski'' z dnia 20 lutego
2012 r.